https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/issue/feed Novi Muallim 2025-02-20T09:51:59+00:00 Elvir Duranović glavniurednik@ilmijja.ba Open Journal Systems <p><strong>ISSN 1512-6560<br /></strong><strong>E-ISSN 2566-3208</strong></p> <p><em>Novi Muallim </em>je stručni časopis koji je otvoren autorima koji se bave temama i pitanjima obrazovanja i odgoja u širem i užem smislu. Specifični interes <em>Muallima </em>predstavljaju teme, pitanja i problemi islamskog vjerskog obrazovanja i odgoja u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama, vojsci i drugim ustanovama i institucijama. Tematska osnova <em>Muallimovih </em>istraživanja i zanimanja predstavlja islamsko obrazovanje i odgoj u okviru vjerske pouke, srednjih vjerskih škola (medresa), islamskih pedagoških fakulteta i Fakulteta islamskih nauka. Časopis pažnju usmjerava prema tradicionalnim i savremenim faktorima relevantnim za odgoj i obrazovanje. U svim ovim i drugim područjima <em>Novi Muallim </em>prati teorijska i praktična dostignuća i iskustva u svijetu, u našim obrazovnim zavodima i ustanovama i posebno u islamskom svijetu te kod nas, u Islamskoj zajednici, odnosno u radu imama, muallima i nastavnika.</p> https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2115 Problem obrazovanja imama i savremenost – uloga Novog muallima 2025-01-15T08:56:04+00:00 Mevludin Dizdarević dizdarmev@hotmail.com <p><strong>UDK: 28-725:37</strong><br><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;28:005.9</strong></p> <p>U radu je tematiziran i teorijski propitan problem edukacije imama i vjeroučitelja u kontekstu mnogolikih savremenih gibanja i socioloških, kulturnih i inih mijena koje se reflektiraju na ovaj proces. Poseban fokus je dat na ulogu časopisa <em>Novi muallim</em> kao doprinosa ovom dragocjenom procesu. Edukacija imama je bitna, možda i najbitnija zadaća Islamske zajednice u cilju realizacije njene misije i vizije ili, bolje, njene ustavne obaveze. No, ovaj zadatak nalazi se pred stalnim izazovima na koje treba adekvatno odgovoriti i anticipacijskom sviješću ih sagledavati. Edukacija imama i drugih učitelja vjere odvija se u tri etape: medresanski period, visokoškolski period i profesionalna faza koja se zasniva na konceptu „stalnog učenja“, a koja se odvija tokom zaposlenja i vršenja uloge imama. Nijednu od ove tri faze ne bismo trebali zanemariti u procesu dosezanja ciljeva Islamske zajednice, a to su kompetentni učitelji vjere koji jedino mogu iznijeti odgovornu zadaću Islamske zajednice.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2133 Značajan iskorak ka istraživanju i proučavanju historije Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini 2025-02-20T09:34:22+00:00 Sumeja Ljevaković-Subašić glavniurednik@ilmijja.ba <p>(Bibliografi ja radova o Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini: period između dva svjetska rata I i II, Institut za islamsku tradiciju Bošnjaka, Sarajevo, 2024, 428 i 430 str.)</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2136 Uvodnik 2025-02-20T09:44:57+00:00 Elvir Duranović glavniurednik@ilmijja.ba <p>.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2116 Konceptualizacija javnosti u svjetlu izvora islama 2025-01-15T08:59:38+00:00 Ekrem Tucaković ekrem.tucakovic@rijaset.ba <p><strong>UDK: 316.653:28</strong><br><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 32.019.5:28</strong></p> <p>Uprkos nedvosmislenim kur'anskim i hadiskim poticajima na društveni angažman muslimana, određena tumačenja izvora islama ostavljaju uvjerenje kako islam značajno limitira javno i aktivno kritičko promišljanje i angažirano društveno zagovaranje, naročito ukoliko te aktivnosti odudaraju od politike i prakse vladajućih struktura. Iz takvih pristupa i tumačenja poruke islama razumije se da su ograničene mogućnosti za konstituiranje aktivne i pluralne javnosti u muslimanskim društvima. Da li je, zaista, to tako? U ovom tekstu se propituje takav pristup i naglašava značaj teološko-teorijskog promišljanja javnosti kroz izvore islama, s uvjerenjem da će tekst potaknuti druge kredibilne muslimanske autore da se ozbiljnije i studioznije posvete ovom značajnom društvenom području iz pozicije izvora islama. Autor izražava uvjerenje da izvori islama daju širok okvir u kojem se može razvijati koncept javnosti komplementaran s islamskim vrijednostima koje je potrebno ugrađivati u savremene teorijske rasprave i komunikološke prakse.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2117 Znanje alima je svjetlost koja stalno obasjava, nevezano za vrijeme i mjesto 2025-01-15T09:02:17+00:00 Senada Tahirović hasanbasic@gmail.com <p><strong>UDK: 28-725:37(047.53)</strong><br><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 376.7:28-725</strong></p> <p>U razgovoru povodom objavljivanja 100. broja časopisa <em>Novi muallim,</em> reisul-ulema dr. Husein Kavazović ističe ulogu <em>Novog muallima</em> u očuvanju islamske misli, doprinosu savremenom obrazovanju i povezivanju s globalnim intelektualnim tokovima. Osvrće se i na reformu obrazovnih institucija Islamske zajednice, prilagođavanje programâ potrebama modernog društva, te specifične izazove muslimanske dijaspore, poput očuvanja identiteta i borbe protiv islamofobije. Posebno ističe važnost kritičkog promišljanja tradicije i neprekinutog intelektualnog usavršavanja.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2118 Ulaganje u nastavni kadar je pretpostavka svih uspjeha 2025-01-15T09:06:23+00:00 Elvedin Subašić subasicelvedin@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>28:371.213(497.6)(047.53)</p> <p>Fakultet islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu (FIN) je najvažnija visokoškolska obrazovna ustanova Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Dekan FIN-a prof. dr. Mustafa Hasani u intervjuu govori o ulozi imama i mualima shodno njihovoj misiji, ali i očekivanjima društva u savremenom dobu, te izazovima u obrazovanju studenata ovog fakulteta koji su ujedno i kadar Islamske zajednice u BiH kao imami, hatibi, mualimi, nastavnici islamske vjeronauke u školama i profesori islamskih nauka. Pored usklađivanja nastavnog plana i programa s visokim naučno-obrazovnim standardima, zahtjevima vremena te potrebama Islamske zajednice radi organizacije vjersko-prosvjetnih aktivnosti u bosanskohercegovačkom društvu i dijaspori, tu su i izazovi adekvatnog razumijevanja različitih izraza subjektivne duhovnosti kod mladih koji ne nastoje svoju religioznost definirati u okviru institucionalnog tumačenja islama u Bosni i Hercegovini. Profesor Hasani se osvrnuo i na kontinuitet reformi na ovom fakultetu te novoj reformi visokog obrazovanja koju sprovodi Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2119 Profesionalna recepcija Novog muallima kod imama i vjeroučitelja 2025-01-15T09:08:50+00:00 Izet Pehlić izet.pehlic@gmail.com Edina Vejo edina.vejo@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>050.48:001:28</p> <p>Predmet ovog istraživanja je profesionalna recepcija časopisa <em>Novi muallim</em> kod imama i vjeroučitelja. Cilj istraživanja bio je da se kvalitativnim istraživanjem stavova eksperata i kvantitativnim istraživanjem stavova imama i vjeroučitelja dobiju empirijske spoznaje o profesionalnoj recepciji <em>Novog muallima</em>. U istraživanju je korišten miks metod. Od istraživačkih instrumenata korišteni su: Polustrukturirani ekspertni intervju, Anketni upitnik o profesionalnoj recepciji <em>Novog muallima</em> za imame i Anketni upitnik o profesionalnoj recepciji <em>Novog muallima</em> za vjeroučitelje. Istraživački uzorak činilo je 5 eksperata, 114 imama i 120 vjeroučitelja.</p> <p>Rezultati kvantitativnog istraživanja pokazali su kako vjeroučitelji u statistički značajno većoj mjeri u odnosu na imame procjenjuju boljim kvalitet ispunjenosti očekivanja od <em>Novog muallima</em>: ispunjava im očekivanja u područjima duhovnog vođenja, obrazovanja, inspiracije, kritike i analize, zajedničke povezanosti i promocije vrijednosti. Rezultati su pokazali kako imami smatraju da im <em>Novi muallim</em> pruža značajnu podršku u smislu resursa, informiranja, kvaliteta sadržaja, teološke edukacije, interpretacije vjerskih tekstova, aktuelne tematike, dijaloga i razumijevanja, te procjenjuju da on ima i stanovita ograničenja. Također, vjeroučitelji smatraju da im <em>Novi muallim</em> pruža značajnu podršku u područjima edukacije, duhovne podrške, obavještavanja o aktuelnim događanjima, promoviranja vrijednosti, metodike nastave, dubljeg razumijevanja islamskih nauka, aktuelne tematike, prostora za diskusiju i dijalog, te procjenjuju da on ima i stanovita ograničenja.</p> <p>Rezultati kvalitativnog istraživanja pokazali su izvjesnu prisutnost Časopisa u prostoru dubljeg, egzistencijalnog značenja vjerske prakse u životu, prostoru osjetljivosti za interpretaciju užeg i šireg konteksta, ali i značajne mogućnosti intenziviranja ovakvih potencijala Časopisa, a još i izrazitije na potrebu za tekstovima koji su prilog pomjeranju osobnih teoloških razumijevanja i traženja u toj domeni, te otvaranje potrebe za značajnijom sukonstrukcijom Časopisa.</p> <p>Izveden je zaključak kako istraživački rezultati mogu biti osnova za razvoj kvaliteta <em>Novog muallima</em>, a naročito u području očekivanja imama i vjeroučitelja da im <em>Novi muallim</em> pruži stručnu podršku.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2120 Analiza čitanosti i citiranosti časopisa Novi muallim (2000-2024) 2025-01-15T09:11:41+00:00 Ejla Ćurovac ejla.curovac@ghb.ba Lamija Hamzakadić lamija.al@hotmail.com <p><strong>UDK: </strong>001.3:050NOVI MUALLIM"2000/2024"</p> <p>U ovom radu analizira se čitanost i citiranost radova objavljenih u časopisu <em>Novi muallim</em> u periodu dvadeset i pet godina njegovog izlaženja. Podaci su prikupljeni iz CEEOL-a (Central and Eastern European Online Library) i OJS-a (Open Journal Sistem) u pogledu čitanosti članaka Novog muallima, dok se za analizu citiranosti koristila baza Google Scholar.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2121 Utemeljitelji „Muslimanskog muallimskog i imamskog društva“ i pokretači časopisa Muallim 2025-01-15T09:15:46+00:00 Elvir Duranović elvir.duranovic@iitb.ba <p><strong>UDK:</strong> 050:28NOVI MUALLIM"1910/2024"</p> <p>„Muslimansko muallimsko i imamsko društvo“ formalno je osnovano 1909. godine. Međutim, sve važne odluke za osnivanje Društva donesene su na Inicijativnoj skupštini održanoj u septembru 1908. godine. Na ovoj skupštini iz 1908. definirano je ime Društva, usvojena su njegova <em>Pravila</em> te doneseno niz zaključaka čijim sprovođenjem su se godinu kasnije, 1909, stvorili uslovi za njegovo formalno osnivanje. Jedan od zaključaka Inicijativne skupštine 1908, shodno <em>Pravilima</em> Društva, bilo je zaduženje Glavnom odboru da po mogućnosti ustanovi stručni staleški list, što je pokretanjem <em>Muallima</em> 1910. godine i realizirano. Autor u radu zastupa tezu da su stvarni utemeljitelji „Muslimanskog muallimskog i imamskog društva“ koje je pokrenulo časopis <em>Muallim</em> delegati s Inicijativne skupštine održane 1908. godine, njih 155, čija imena se, na osnovu arhivske građe iz Gazi Husrev-begove biblioteke, u tekstu pojedinačno navode.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2122 Korelacija nastave arapskog i engleskog jezika u srednjoškolskim odgojno-obrazovnim institucijama Islamske zajednice 2025-01-15T09:18:19+00:00 Zehra Alispahić zehra.alispahic@fin.unsa.ba Amira TRNKA-UZUNOVIĆ amira.trnka@fin.unsa.ba Amina ARNAUTOVIĆ amina.arnautovic@fin.unsa.ba <p><strong>UDK: </strong>371.3:811.111<br>&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;371.3:811.411.21</p> <p>Rad predstavlja rezultate empirijskog istraživanja stavova i zadovoljstva učenika i nastavnika statusom arapskog i engleskog jezika u nastavnom procesu srednjoškolskih odgojno-obrazovnih institucija Islamske zajednice te postojanost, mogućnosti i stvarne efekte korelacije nastave arapskog i engleskog jezika koje su predviđene postojećim nastavnim planovima i programima. Istraživanje je realizirano tokom mjeseca novembra školske 2024/2025. godine putem Google obrasca upitnika na uzorku od 905 učenika i 28 nastavnika arapskog i engleskog jezika s prostora Bosne i Hercegovine, Sandžaka, Republike Hrvatske i Crne Gore.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2134 MUHAREM-EFENDIJA HASANBEGOVIĆ, LICE I OBRAZ NACIJE I VJERE 2025-02-20T09:38:14+00:00 Mustafa CERIĆ cericmustafa@gmail.com <p>.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2135 IMAM JE UČITELJ, VOĐA I TEMELJNI STUB ISLAMSKE ZAJEDNICE 2025-02-20T09:41:05+00:00 Elvedin SUBAŠIĆ subasicelvedin@gmail.com <p>U povodu 100, jubilarnog broja Novog Muallima osvrnuli smo se na ulogu imama u današnjici kao temeljnog nosioca mualimske misije u Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini. Svoj kratki osvrt o ulozi imama u našem društvu dali su direktor Uprave za vjerske poslove Rijaseta hafiz Mensur-ef. Malkić, predsjednik Udruženja ilmijje Nesib-ef. Hadžić i glavni imam MIZ Bosanski Šamac i MIZ Odžak Safet-ef. Karahmetović, koji je ipredsjednik Skupštine Udruženja ilmijje.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2123 Prilog raspravi o reformi visokog obrazovanja Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Pozicija predmeta Kiraet (Učenje Kur'ana) 2025-01-15T09:21:20+00:00 Abdul-Aziz Drkić abdul-aziz.drkic@fin.unsa.ba <p><strong>UDK </strong>378:37.014.3:28(497.6)</p> <p>Rad je nastao kao doprinos aktuelnoj raspravi o reformi visokog obrazovanja Islamske zajednice i sadrži historijski pregled zastupljenosti predmeta Kiraet u nastavnim planovima medresa i Fakulteta islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu. U radu se govori o značaju kiraetskih kompetencija za imame i poziciji predmeta Kiraet kroz brojne reforme nastavnih planova i programa medresa i Fakulteta. Rad nudi i poseban osvrt na poziciju Kiraeta na Fakultetu islamskih nauka, nastavnim sadržajima koji se obrađuju kroz četiri semestra studija i očekivanim kiraetskim kompetencijama svršenika Fakulteta.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2124 Efekti djelovanja izražavanja zahvalnosti na psihološko blagostanje djece i mladih 2025-01-15T09:24:02+00:00 Almira Isić-Imamović almiraisic@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>159.922.7</p> <p>Cilj rada je predstaviti rezultate istraživanja o efektima djelovanja izražavanja zahvalnosti na psihološko blagostanje djece i mladih. Zahvalnost predstavlja osobinu ili dispoziciju ličnosti koja se manifestira u sklonosti prepoznavanja pozitivnih akcija drugih i reagiranju emocijom zahvalnosti, a također i socijalnu emociju koja se javlja u trenutku kada osoba postane svjesna doživljenog pozitivnog i neočekivanog događaja, dok subjektivno psihološko blagostanje predstavlja mentalno stanje koje se odnosi na pozitivnu ili negativnu evaluaciju vlastitog života, kao i na prijatne ili neprijatne afektivne reakcije izazvane evaluacijom vlastitih životnih iskustava. Dosadašnji naučnici najviše su se bavili ispitivanjem efekata izražavanja zahvalnosti na psihološko blagostanje ljudi. Kada su u pitanju djeca i mladi, dokazali su da izražavanje zahvalnosti djeluje pozitivno i na psihološko blagostanje djece i mladih, tj. da razvija ugodno mentalno stanje koje se na kognitivnom planu manifestira kroz izražavanje općeg zadovoljstva životom, zatim kroz optimističnost i ispunjenost nadom uz očekivanje pozitivnih ishoda u životu te zadovoljstvo školom, na emocionalnom planu kroz doživljavanje prijatnih osjećanja, a na socijalnom planu kroz spremnost na opraštanje, pomaganje drugima i integraciju. Naučnici su dokazali da se može i uvježbavati izražavanje zahvalnosti kod djece i mladih putem tehnika zahvalnosti, i na taj način ciljano intervenirati u pravcu poboljšanja njihovog psihološkog blagostanja.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2125 Fizičko nasilje nad djecom i ženama u hadiskoj perspektivi 2025-01-15T09:26:00+00:00 Fadilj Maljoki fadilj.maljoki@fin.unsa.ba <p><strong>UDK: </strong>28:372.2</p> <p>Pored uvoda i zaključka, ovaj rad se sastoji iz tri dijela. U prvom dijelu predstavljeni su hadisi u kojima se afirmiraju dostojanstvo i prava djece i žena te čija je poruka da je potrebno mijenjati postojeće društveno-kulturne standarde s ciljem poboljšanja njihovog statusa i veće brige o njima. Ovi hadisi, ističe se u radu, snažan su argument protiv fizičkog nasilja nad tretiranim kategorijama ljudi. Drugi dio bavi se vjerodostojnošću hadisa koji su direktno ili indirektno vezani za fizičko nasilje nad djecom i ženama kao principom koji treba uzeti u obzir prilikom razmatranja ove teme. Treći i posljednji dio rada tematizira pitanje tumačenja vjerodostojnih prividno problematičnih hadisa vezanih za predmetnu temu. Kada je riječ o ovakvim hadisima, zaključak ovog rada je da do njihovog pogrešnog razumijevanja i instrumentalizacije dolazi uslijed zanemarivanja principa hermeneutike putanje, zapostavljanja njihove pragmatičke funkcije i njihovog tumačenja kroz prizmu feminističke hermeneutike modernističkog usmjerenja.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2126 EL-ME'ĀRIDŽ: UPOZORENJE PORICATELJIMA ISTINE 2025-01-15T09:28:26+00:00 Almir Fatić almirfat75@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>28-254</p> <p>Autor u radu donosi tefsir sure El-Me'āridž, 70. kur'anske sure, koja ima 44 ajeta. Riječ <em>el-me'āridž</em> je množina od <em>el-mi'rādž</em> ili <em>el-ma'redž</em>&nbsp; – <em>ljestve, stube, stepenice, mjesto uspona, uspon</em>. Sura El-Me'āridž objavljena je u Mekki, vjerovatno u srednjem mekkanskom periodu, kada su poricatelji Istine čuli Poruku više puta, ali su je arogantno odbili, počeli je ismijavati i sarkastično tražili da ih zadesi kazna kojom im se prijetilo. Glavna tema ove sure je upozorenje poricateljima Istine zbog njihovog negiranja i ismijavanja objavljenih istina kao što su Proživljenje, Ahiret, Džennet i Džehennem. Čitava ova sura odgovara na ova njihova poricanja. Početak, sredina i kraj ove sure govore o Sudnjem danu.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2127 Uvod u kur’ansku suru Jā Sīn 2025-01-15T09:37:16+00:00 Mensur Kerla mensurkerla@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>28-254</p> <p>Ovaj rad istražuje odabrane teološke, lingvističke i kontekstualne dimenzije kur’anske sure <em>Jā Sīn</em>, pružajući temelj za daljnje analize i dublja promišljanja o njenim porukama. Rad naglašava važnost svakodnevnog učenja i razumijevanja sure <em>Jā Sīn </em>kao ključnog elementa vjerničkog života. Istražuju se etimologija naziva sure, njen sadržaj, povodi objavljivanja te temeljne intencije i tematske cjeline. Poseban fokus stavljen je na početna slova (fawātiḥ as-suwar), njihove moguće interpretacije i simbolički značaj. Rad analizira osnovne poruke sure, uključujući temelje vjerovanja poput <em>tevhida</em>, objave, poslanstva i eshatologije, uz propitivanje autentičnosti nekih predanja i utemeljenosti uvriježenih tradicija i praksi vezanih uz njeno učenje.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2128 Kritika determinizma u hazreti Mevlaninom intelektualnom opusu: afirmacija slobodne volje u predanosti Bogu 2025-01-15T09:40:28+00:00 Bajram Dizdarević Dizdarevic_B@outlook.com <p><strong>UDK: </strong>141.336<br>&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 28-18</p> <p>Pitanje slobodne volje jedno je od pitanja koja su zaokupljala pažnju mnogih teologa, filozofa, mistika, bez obzira na njihov religijski <em>bekgraund</em> odnosno tradiciju iz koje potiču. Prosto, riječ je o pitanju koje nadilazi religijski partikularizam, te koje se u izvjesnom smislu tiče svakoga čovjeka. Mogli bismo ustvrditi da ne postoji osoba koja sebi barem jednom u životu nije postavila pitanje koje upravo pomenuti rad problematizuje: da li se ona opredjeljuje da nešto učini, te naposlijetku snagom vlastitoga izbora i volje to čini, ili je ukupnost postupanja determinirana nedjeljivom i apsolutnom Božijom voljom. Naravno, pitanje odgovornosti pomalja se naporedo s pitanjem slobodne volje i prosto je od njega neodvojivo, ali jednako tako i s razumijevanjem Božije volje. U prvom dijelu rada planiramo istaknuti nužnost pluralnosti unutar muslimanskog mišljenja, budući da je to, između ostaloga, uslovljeno ljudskom intelektualno-karakternom različitošću ali i mnogostrukošću društveno-političkih okolnosti koje utiču na formiranje novih teoloških sistema. U drugom dijelu rada usredsredit ćemo se na hazreti Mevlanino razumijevanje ljudske slobodne volje unutar apsolutnosti Božije volje, budući da uklon koji pomenuti sufija pravi, u odnosu na dijalektički teološki spektar, pomaže i osposobljava i običnoga čovjeka da pomenuto pitanje razumije i, uslovno rečeno, u vlastitom srcu razriješi.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2129 Akademik prof. dr. Mehmed Begović u svjetlu neobjavljene arhivske građe 2025-01-15T09:43:21+00:00 Ruhulah Hodžić rhodzic@ghb.ba Meho Manjgo mehomanjgo@hotmail.com <p><strong>UDK: </strong>929Begović M.</p> <p>U ovom radu predstavljen je životni i profesionalni put dr. Mehmeda Begovića, jednog od najistaknutijih i najangažiranijih bošnjačkih intelektualaca, koji je živio i djelovao u 20. stoljeću. Cilj ovog rada je da se, na temelju neobjavljenih arhivskih dokumenata, prikaže biografija dr. Begovića s posebnim osvrtom na njegovu blistavu i impresivnu akademsku karijeru. U prvom dijelu rada predstavljeno je njegovo školovanje u Lastvi, Sarajevu, Mostaru, Beogradu i Alžiru. Njegova izvanredna pedesetogodišnja karijera univerzitetskog profesora na Pravnom fakultetu u Beogradu predstavljena je u drugom dijelu rada u kojem je i prikazan najveći broj neobjavljenih dokumenata koji se danas čuvaju u Arhivu Pravnog fakulteta u Beogradu. Poseban doprinos dr. Begovića ogleda se u njegovoj saradnji i doprinosu razvoja Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu, što je prikazano u trećem dijelu rada. Na kraju rada prikazan je izvod iz njegove bibliografije, manje poznati detalji iz života te sjećanja njegovih kolega, prijatelja i saradnika.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2130 Fatima Fočak-Mujezinović (1917-1980) - uzorita Bošnjakinja 2025-01-15T09:46:16+00:00 Ferid Dautović glavniurednik@ilmijja.ba <p><strong>UDK: </strong>929Mujezinović F.</p> <p>Fatima Fočak je rođena 8. augusta 1917. godine u Sarajevu, u ulici Vratnik mejdan 50. Otac joj je bio poznati sarajevski alim Abdulah-ef., a majka Almasa, „bula“, rođena Berberović. Završila je Islamsku vjersku žensku školu (Gazi Husrev-begovu žensku medresu) 1943. godine. Svoj radni vijek počela je kao pomoćni prefekt - odgajateljica u internatu ženske medrese, zatim kao mualima u Skender-pašinom ženskom mektebu i mektebu Ahmedage Hende na Vratniku. Godine 1954. Fatima Fočak, u 37. godini života, udala se za Mehmeda Mujezinovića koji je tada imao 41 godinu. H. Fatima i h. Mehmed ef. su imali dvoje djece: Mustafu i Aminu. Uz istaknuti mualimski rad po mektebima i školama posebno se isticala svojim vazu-nasihatima. Bila je, također, i društveno aktivna. Kada se formirala ženska sekcija „El-Hidaje“ 1942. godine ona je među prvima bila njen član, a onda i predsjednik privremenog odbora. Kada je osnovana ženska podružnica sekcije „Mladi muslimani“ u Sarajevu 5. oktobra 1943. godine priključila joj se i Fatima Fočak koja je izabrana za njenog predsjednika. Kao humanitarni aktivista pomagala je u zbrinjavanju muhadžira tokom Drugog svjetskog rata, spašavanju njihove djece, te prikupljanju priloga u novcu i naturi preko Islamske zajednice i „Merhameta“. U toku Drugog svjetskog rata bila je angažirana kao vjerska odgajateljica u dječijem domu Fužine – Gorski kotar (Hrvatska), gdje su bila smještena muslimanska muhadžirska djeca.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2131 Reakcija Bošnjaka Zenice na štrajk u Gazi Husrev-begovoj medresi 1972. godine 2025-01-15T09:48:54+00:00 Hikmet Karčić karcichikmet@gmail.com <p><strong>UDK: </strong>373.5.014.521(497.6Zenica)<br>&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 28-754-9(497.6Zenica)</p> <p>Štrajk učenika Gazi Husrev-begove medrese 1972. godine predstavlja važan, ali slabo istražen događaj u povijesti bošnjačko-muslimanskog društva u socijalističkoj Jugoslaviji. Učenici ove vjerske obrazovne ustanove započeli su štrajk koji je trajao dva mjeseca i šest dana, izazvavši pažnju medija i vlasti. Iako je zvanični narativ bio da je štrajk osuđivan, arhivska istraživanja ukazuju na postojanje neideoloških muslimanskih grupa koje su podržavale poboljšanje statusa učenika i reforme u medresi. Ovaj rad analizira dva do sada nepoznata dokumenta vezana za sastanke u Zenici 1972. godine, koji svjedoče o nastojanjima za unapređenjem obrazovnog sistema i reformi unutar Islamske zajednice. Ovi događaji imali su dugoročne posljedice na bošnjačko-muslimansko društvo i njegov odnos prema obrazovnim institucijama.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2132 Besa – izgovorena riječ 2025-01-15T09:50:53+00:00 Hasan Džilo hasan_cilo@yahoo.com <p><strong>UDK: </strong>343.14:392(497.15)(=18)</p> <p>Besa je sastavni dio albanskog identiteta na Balkanu. Radi se o jednoj usmenoj tradiciji koja je prerasla u instituciju i način ophođenja među ljudima koju ne može zamijeniti nijedna norma, što reguliše individualna i društvena ponašanja ljudi, bilo da se radi o političko-pravnoj, građansko-pravnoj, krivično-pravnoj ili religijskoj. Besa se najprije odnosi na izgovorenu (datu) riječ, obećanje i zaštitu gosta. A onda se njezino značenje odnosi i na ponašanja koja imaju socijalno značenje kada je riječ o zaštiti zajednice i jačanja etničke samosvijesti. Ne ispuniti datu riječ znači zapasti u tjeskobu, ne izbjeći vječnu krivicu, riječ ostaje, a krivica se nosi u grob. Pogaziti riječ nekad je bilo teže i od najužasnije patnje, teže i od smrtne bolesti, teže čak i od same smrti. Ne održati datu riječ značilo je vječnu krivicu koja ne izbacuje svoju težinu, poput najteže boli i najrušilačkijeg rata koji nekada znaju izbaciti svoju težinu. Stoga, svođenje značenja bese na vjerovanje – kako je prisutno u mnogim raspravama – ne pogađa centar rasprave. Njeno je značenje mnogo dublje od&nbsp; vjerovanja.</p> 2025-02-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025