KAKO SU KOMUNISTI KORISTILI UČITELJSTVO ZA PROVOĐENJE SVOJE POLITIKE (1945-1951)

Autor(i)

  • Mina Kujović

DOI:

https://doi.org/10.26340/muallim.v17i67.366

Ključne riječi:

Osnovna škola, Ministarstvo prosvjete NR BiH, učitelji, raspoređivanje učitelja, pedagoški seminari

Sažetak

UDK 371.213(497.6)"1945/1951"(091)

U periodu nakon Drugog svjetskog rata, u burnom vremenu bosanskohercegovačke historije u kojem su se dogodile velike društvene promjene, prosvjetni radnici a naročito učitelji i učiteljice su odigrali, ne samo kulturnoprosvjetnu, nego i izuzetno važnu društveno političku ulogu u obrazovanju i stvaranju odanih socijalističkih podanika vladajuće Komunističke partije Jugoslavije. Učitelji su bili čvrst oslonac socijalističke vlasti, jer su unosili novi duh u nastavi i odgoju mladih naraštaja te uticali na stanovnike lokalne zajednice da se društveno aktiviraju. U prilogu su, na temelju izvorne do sada slabo korištene, arhivske građe opisane sljedeće teme: kakav je bio društveno politički značaj osnovnih školstva i učiteljstva za izgradnju novog socijalističkog građanina; kakav je bio društveni i ekonomski položaj učiteljskog kadra u procjepu između velikih političkih zahtijeva, teških radnih uvjeta i skromnog nagrađivanja te na koji su način predstavnici novog državnog prosvjetnog aparata “trenirali” učitelje i učiteljice za ostvarivanje nove prosvjetne politike. Opisana su dva načina, jedan koji je javno proklamiran i obznanjen u zvaničnim dokumentima Ministarstva prosvjete NR BiH i drugi skriveni način koji nije javno obznanjen, ali se iz dostupnih arhivskih dokumenata mogu “naslutiti” njegovi ciljevi.

Downloads

Objavljeno

13-03-2017

How to Cite

Kujović, M. (2017). KAKO SU KOMUNISTI KORISTILI UČITELJSTVO ZA PROVOĐENJE SVOJE POLITIKE (1945-1951). Novi Muallim, 17(67), 41–52. https://doi.org/10.26340/muallim.v17i67.366

Broj časopisa

Rubrika

SAGLEDAVANJA