ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE KARAĐOZ-BEGOVOG VAKUFA U MOSTARU – HISTORIJSKI PREGLED

Autor(i)

  • Salem Dedović

DOI:

https://doi.org/10.26340/muallim.v19i76.1692

Ključne riječi:

odgojno-obrazovne ustanove Karađoz-begova vakufa u Mostaru, Karađoz-begove vakufname, medresa, mekteb, biblioteka, značaj vakufa

Sažetak

UDK 061.27(497.6 Mostar)”15”
         930.85(497.6 Mostar)”15”

Rad se bavi historijatom i ulogom najstarijih odgojno-obrazovnih ustanova u Mostaru ustanovljenih kao vakuf hadži Muhamed-bega, poznatijeg kao Karađoz-beg, u vjerskom i obrazovnom životu Grada i njegovoj kulturnoj historiji. Riječ je o Karađoz-begovoj medresi, njegovome mektebu i istoimenoj biblioteci koje su utemeljene 1557. godine, a njihova valjana šerijatska legalizacija na sudu u Mostaru putem vakufnamā izvršena je u februaru 1570. godine. Cilj istraživanja je da se na jednome mjestu predstavi značaj i društvena uloga ovih ustanova od obnavljanja njihova rada, a nakon prekida u radu koji je potrajao više od sedam decenija. U fokusu istraživanja je sadržaj teksta druge Karađoz-begove vakufname, koja se odnosi na njegovu medresu, a čijim radom je oplemenjivan vjerski, obrazovni i kulturni život Bošnjaka u Hercegovini kroz dugu historiju. Karađoz-begova medresa je obnovila svoj rad 1995. godine i od tada djeluje kao javna škola u sistemu srednjoškolskog sistema odgoja i obrazovanja Hercegovačko-neretvanskog kantona. U radu se razmatra i značaj vakufā za rad Karađoz-begovih odgojno-obrazovnih ustanova, s osvrtom na primjere visoke svijesti među Mostarcima koji su u svojim vakufnamama, napisanim poslije Karađoz-bega, određivali da se jedan dio prihoda iz njihove zaviještane imovine izdvaja za kontinuirani rad njegovih ustanova.

Downloads

Objavljeno

27-07-2022

How to Cite

Dedović, S. (2022). ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE KARAĐOZ-BEGOVOG VAKUFA U MOSTARU – HISTORIJSKI PREGLED. Novi Muallim, 19(76), 81–88. https://doi.org/10.26340/muallim.v19i76.1692

Broj časopisa

Rubrika

HISTORIJA OBRAZOVANJA