ISLAM, KOLONIJALNOST I PEDAGOGIJA KOGNITIVNOG OSLOBOĐENJA U VISOKOM OBRAZOVANJU

Autor(i)

  • Joseph E. B. LUMBARD Fakultet islamskih nauka, Univerzitet Hamad bin Halifa u Dohi, Katar

Ključne riječi:

islam, kolonijalizam, obrazovanje, epistemologija, metafizika

Sažetak

Eurocentrična intelektualna dominacija u akademskom proučavanju islama marginalizira islamske epistemologije, perpetuirajući intelektualnu hijerarhiju koja potkopava islamske tradicije i njihove sisteme. Takva neravnoteža, i na Zapadu i u muslimanskim zajednicama, obeshrabruje kritičko heurističko bavljenje bogatim intelektualnim naslijeđem islama. Time se propušta važna prilika, budući da se islamske intelektualne tradicije, naročito u oblasti metafizike i teologije, mogu iskoristiti za pružanje vitalnih perspektiva u nastavi visokog obrazovanja. Umjesto kritiziranja islama iz euro-američke perspektive, metodološki alati orijentalizma mogu se
iskoristiti za istraživanje potencijala islamskih tradicija da ponude alternativne odgovore na savremene izazove. Angažiranje oko ovih tradicija pruža temelj holističkoj viziji visokog obrazovanja, podučavanja i kritičkog mišljenja na načine koji integriraju epistemologiju, ontologiju i etiku. Ovakav pristup može ponuditi važne perspektive za prevladavanje dehumanizirajućih trendova u savremenom visokom obrazovanju, preusmjeravajući intelektualne napore ka etičkom, holističkom angažmanu.

Downloads

Objavljeno

31-10-2025

How to Cite

LUMBARD, J. E. B. (2025). ISLAM, KOLONIJALNOST I PEDAGOGIJA KOGNITIVNOG OSLOBOĐENJA U VISOKOM OBRAZOVANJU. Novi Muallim, 26(103), 47–54. Retrieved from https://ilmijja.ba/ojs/index.php/casopis1/article/view/2187