FENOMEN RADA U TEORIJI I PRAKSI ISLAMA

Autor(i)

  • Suljo Borovina

DOI:

https://doi.org/10.26340/muallim.v14i54.346

Ključne riječi:

Bog dž.š., čovjek, Poslanik a.s., Islam, Kur'an, Hadis, Šerijat, društvo, »radno društvo«, vlasništvo, teorija, vjera, religija, doktrina, ideologija, rad, djelovanje, praksa

Sažetak

Aktuelno stanje islamskog (muslimanskog) svijeta zahtijeva svaki put iznova traženje razloga njegove fragmentiranosti, partikularizma i stagnacije. A razlozi mogu biti samo u idejama i(li) praktičnom djelovanju. Stalna stagnacija islamskog svijeta na moralnom, političkom i ekonomskom planu, neprijateljima islama je poslužila za kompromitaciju i same Ideje, doktrine (vjere) islama. Ljudski svijet je nastao Božijom voljom i opstoji zahvaljujući prirodnim, Božijim zakonitostima a raste, razvija se ili propada zahvaljujući ljudskom djelovanju. Čovjek je »bačen« na zemlju i prinuđen na djelovanje, akciju, rad, kako bi mogao zadovoljiti svoje novonastale individualne i društvene potrebe. Za sve što je čovjek izgradio može zahvaliti radu, koji je kroz čitavu povijest tretiran kao teškoća, monotona i beskonačna aktivnost koja se jedva da izdržati. Rad je u čovjekov život unosio duboke promjene, nekad sa pozitivnim, a nekad sa negativnim posljedicama. Dakle, on označava dva različita oblika ljudskog angažmana u svijetu. U jednom se radi o tome da rad (dobar) pruža osjećanja ispunjenosti, zadovoljstva i uspješnosti, a u drugom (loš) on znači muku, prisilu, trud, naprezanje, žrtvovanje i propadanje. Ne postoji niti jedan drugi termin u bilo kojem jeziku koji je toliko proturječan u odnosu na ono što opisuje. Međutim, ako čovjek spozna svoju poziciju i svoju misiju na ovom svijetu, stvari i nisu toliko komplicirane. Islam je jasno definirao rad kao strogu obavezu za koju će ljudi biti nagrađeni ili će ostati bez nagrade, zavisno od karaktera, oblika i sadržaja njihovoga rada. Dakle, rad u islamu nije samo ekonomska kategorija (djelatnost kojom se ostvaruje neka korist), već je istovremeno etička, moralna i socijalna kategorija. Koliko god islam kategorički zahtijeva od ljudi da rade, isto toliko kategorički zahtijeva da njihov rad bude realiziran na pravedan, moralan i solidaran način. Jedino tako je moguće graditi prosperitetnu zajednicu, društvo i civilizaciju. Dakle, u sadržaju rada, tj. (ne)činjenju dobra ili činjenju zla, leže razlozi uspona ili stagnacije svagog društva, pa tako i društava islamskog (muslimanskog) svijeta.

Downloads

Objavljeno

06-10-2017

How to Cite

Borovina, S. (2017). FENOMEN RADA U TEORIJI I PRAKSI ISLAMA. Novi Muallim, 14(54), 136–147. https://doi.org/10.26340/muallim.v14i54.346