RAZUMIJEVANJE ISLAMA I NASILJE

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.26340/muallim.v17i65.67

Ključne riječi:

Razumijevanje islama, nasilje, hermeneutika, etika, understanding Islam

Sažetak

UDK 28:17

U radu se razmatra važnost kritičkog suočavanja s onim konceptima u muslimanskoj interpretativnoj tradiciji i intelektualnoj povijesti, koji izravno ili neizravno pružaju ‘logističku podršku’ nasilju koje čine muslimani i to kroz tri pitanja preko kojih bi se mogla poduzeti radikalna kritika cjelokupnog  muslimanskog tumačenja islama:

  • Kako je došlo do toga da se u cjelokupnom muslimanskom razumijevanju islama pravo nalazi prije etike?
  • Zašto muslimansko mišljenje nije razvilo političku misao?
  • Zašto se u muslimanskoj hermeneutičkoj tradiciji iskrivljuje uloga uma?

Zadaća radikalnog ‘okreta’ u muslimanskom mišljenju u odnosu na primat pravničkog u muslimanskoj klasičnoj pa i modernoj povijesti mogla bi sastojati u otvaranju za ono što je, definirajući svoju poslaničku zadaću, Božiji poslanik Muhammed, alejhisselam imenovao etičkim. Takav ‘okret’ zahtjeva veliko odricanje, prihvaćanje odgovornosti za drugog u kojem (odnosu), kako stoji u Kur’anu, Habil može reći svome bratu Kabilu: “Ako ti pružiš ruku na me da me ubiješ, zaista, ja neću pružiti svoje ruke na tebe da te ubijem.” (5: 31) Trpeći deficit političke misli u muslimanskoj intelektualnoj povijesti, muslimanski zagovornici ‘islamskog diskursa’ nadređujući činjenici iz jednog, političkog reda stvari (političkoj volji građana) ‘činjenicu’ iz potpuno drugog, metafizičkog reda stvari (Boga), zapravo odbacuju demokratski koncept vlasti, i, u nastojanju da demokratiju učine ‘islamskom’, a to znači da je ograniče osiguravanjem ‘više’ (teokratske) instance, pribjegavaju ne-demokratskom odgovoru koji se u pravilu svodi na uzurpaciju te ‘više’ instance i na nasilje koje predstavlja sadržaj svake uzurpacije. Kako bi se nadvladao nesporazum s legitimitetom razuma u interpretativnoj tradiciji islama potrebno je polaziti od toga da svako (naše) pozivanje na Kur’an znači pozivanje na (naše) razumijevanje Kur’ana. U protivnom, pozivanje na Kur’an, kao da se posjeduje Božanska perspektiva, predstavlja totalitarni impuls koji tako lahko skončava u nasilju.

Author Biography

Dževad Hodžić

Dr.

Downloads

Objavljeno

17-08-2016

How to Cite

Hodžić, D. (2016). RAZUMIJEVANJE ISLAMA I NASILJE. Novi Muallim, 17(65), 3–7. https://doi.org/10.26340/muallim.v17i65.67

Broj časopisa

Rubrika

MUALLIMOV FORUM