LEO STRAUSS I OBNOVA KLASIČNE ISLAMSKE POLITIČKE FILOZOFIJE / LEO STRAUSS AND THE REVIVAL OF CLASSICAL ISLAMIC POLITICAL PHILOSOPHY

Samedin Kadić

Sažetak


UDK

3221:141]:28

     1Strauss L.

U ovom radu se istražuje utjecaj Lea Straussa na prepoznavanje i rehabilitaciju političke dimenzije unutar klasične islamske filozofije. Kao jedan od najistaknutijih političkih filozofa u 20. stoljeću Strauss je posebno bio zainteresiran za političku misao Al-Fārābīja, smatrajući ga najvećim filozofom klasične misli nakon Aristotela. Na Al-Fārābīja ga je uputio rabin i veliki filozof arapske tradicije, Majmonid, koji je Al-Fārābīja smatrao najvećim misliocem falsafe. Proučavajući ovu dvojicu mislilaca Strauss je došao do zaključka da su obojica koristili ezoterični stil pisanja kako bi izbjegli mogući sukob s dominantnim konvencionalnim mišljenjima. Ovaj stil pisanja, koji podrazumijeva sakrivanje političke poruke u dubljim slojevima teksta, karakterizirao je prema Straussu najveći broj klasičnih političkih filozofa, od Platona do Majmonida. Takvim stilom klasični autori su podrazumijevali postojanje obrazovane elite i neprosvijećenog puka kao univerzalnih kategorija.

Summary

This article analyses the contribution of Leo Strauss to the efforts of recognising and rehabilitating the political dimension within the classical Islamic philosophy. As one of the most renowened political philosophers of the 20th century, Strauss is particularly interested in the political thoughts of Al-Farabi, whom he considered as the greatest philosopher of the classical period since Aristotle. Works of Al-Farabi were first introduced to him by a rabbi and a great philosopher of the Arab tradition, Maimonides, who believed Al-Farabi to be the greatest thinker of Falsafa. In his study of both these great scholars, Staruss concludes that they both used esoteric style of writing in order to avoid a possible conflict with dominant conventional streem of thought. This style, which  includes hiding of political message within deeper layers of the text, is, according to Staruss, characteristic of a larger part of all classical political philosophers from Plato to Maimonides. With this style classical aouthors imply the existance of an educated elite and uneducated masses as universal categories.



Ključne riječi


politička filozofija, Platon, Al-Fārābī, Majmonid, zakon, ezoteričko pisanje, elita i puk, kritika liberalizma / political philosophy, Plato, AlFarabi, Maimonides, law, esoteric writing, elite and masses, critique of liberalism

##reader.fullText##

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26340/muallim.v20i80.1744

##plugins.generic.referral.referrals##

  • ##plugins.generic.referral.all.empty##